РЕМОНТ СЦЕПЛЕНИЯ
Перед зняттям зчеплення з автомобіля роблять мітки на маховику двигуна і кожусі натискного диска, що при складанні дозволить встановити зчеплення в колишнє положення, не порушуючи заводський балансування. Щоб уникнути деформації кожуха, болти його кріплення до маховика від ¬ вертивают поступово, пооче ¬ редно послаблюючи їх і Провора ¬ чівая маховик двигуна. Знявши зчеплення, необхідно оглянути поверхні тертя маховика і нажимногодиска, звернувши увагу на отсутст ¬ віє подряпин, задирів, забоїн і слідів износа.Проверить осьове биття маховика, який не повинен перевищувати 0,2 мм. Перевірити жолоблення натискного диска і при його наявності прошліфувати робочу поверхню. Поверхня тертя диска після шліфування повинна бути плоскою, що допускається увігнутість - • не більше 0,08 мм. Опуклість не допускається, а чистота поверхні повинна бути не нижче 1,6 мкм. • Для перевірки технічного стану провідною частини зчеплення треба встановити кожуха збір з нажімним диском на приспособ ¬ ня з проміжним кільцем 4 завтовшки М. Це пристосування імітує маховик з веденим диском. Закріпивши кожух зчеплення, виконати три вимикання, прикла ¬ дивая на пелюстки натискної пружини навантаження значенням трохи більше навантаження Р і виміряти ступінь відходу натискного диска. Переме ¬ щенію пружини h повинен відповідати хід диска значенням не менше величини У. Виміряти відстань від підстави пристосування до площині кінців пелюсток пружини. Воно повинне перебувати в межах розміру А (40 ... 43 мм для автомобілів ВАЗ і «Москвич-2141» і 46 ... 49 мм для автомобіля «Москвич-2140») для нового зчеплення. У процесі роботи зчеплення за рахунок зносу дисків зчеплення цей розмір збільшується. Якщо сцепле ¬ ня граничне або якщо зменшилося переміщення натискного диска, то кожух зчеплення в зборі з натискним диском, диафрагменной пружиною і затятим фланцем слід замінити. Дисбаланс по масі знову встановленого комплекту не повинен перевищувати 20 г / см. • Биття пелюсток натискної пружини, виміряний на діаметрі натискного кільця, має бути не більше 1,0 мм, а биття робочої поверхні натискного диска - не більше 0,35 мм. • На нажимном диску автомобіля ГАЗ-24 «Волга» необхідно відрегулювати важелі вимикання зчеплення (рис. 249), для чого, загортаючи чи отвертивая регулювальні сферичні гайки опорних вилок, потрібно домогтися заданого розміру (51 ± 0,25) мм з різницею в кожному важелю не більше 0,3 мм. Потім гайки раскер- нитку. Розбирати ведений диск зчеплення і заміняти його деталі, виключаючи фрикційні накладки, не рекомендується.
Контроль зчеплення: 1-нажимна пружина, 2-кожух зчеплення, 3-натискний диск, 4 - проміжне кільце. Регулювання важелів вимикання зчеплення
Перевіряються параметри затискного диска зчеплення Параметр (див. рис. 248) Модель базового автомобіля
ЗАЗ-1102 ВАЗ «Жигулі» АЗЛК-2140 ВАЗ-2108 «Москвич-2141» Товщина кільця Н, мм 8,2 8,2 7,35 8,3 8,2 Навантаження на пружину, 1020 1350. 820 1350 1100 Переміщення лепест ¬ ків пружини А, мм 7'5 8,0 7,1 6,9-7,1 8,0 Відхід диска У мм, не менше 1,4 1,4 1,27 1,4 1,4
• При зносі або поломці деталей відомого диска (виключаючи знос робочих поверхонь фрикційних накладок), втрати пружності пружинних пластин, жолобленні ве ¬ домого диска (якщо його не вдається ви ¬ правити), наявності тріщин на пластині демпфера чи відомому диску диск разом треба замінити. • Фрикційні накладки слід за ¬ міняти при появі розтріскування ¬ ний, забіяках і знос більш допус ¬ тимих значень (табл. 40). Замінювати накладки необхідно об ¬ разом:. ~ 1. Обережно, не зачепивши за пружин ¬ ні пластини диска, висвердлити свер ¬ лом або вибити пробійником (рис. 250) кріпильні заклепки і зняти на ¬ кладки
Заміна фрикційних накладок ве ¬ домого диска: 1 - оправлення, 2 - ведений диск, 3 - кондуктор
2. Накласти фрикционную накладку на пружинні пластини так, щоб отвори в пружинних пластинах, звернених опук ¬ лой стороною до накладки, збіглися з зенковать отворами, і при цьому отвори були звернені назовні великим діаметром. 3. Вставити клепки те, щоб їх головки розташовувалися снаружной боку фрикційної накладки, і розклепати їх спомощью оправлення з боку пружинних пластин. Рекомендується приклепку накладок починати з заклепок, що входять до діаметрально розташовані отвори. 4. Приклепати аналогічним способом другу фрикционную накладку. При цьому зенковать отвори однієї накладки повинні збігатися з незенкованнимі отворами інший. 5. Перевірити після прикльопування обох фрикційних накла ¬ док положення головок заклепок: вони повинні бути втоплені відно ¬ сительно робочої поверхні накладки не менше ніж на 1,5 мм. 6. Перевірити торцеве биття робочих поверхонь Фрикції ¬ ційних накладок щодо шліцьового отвори маточини відомого диска, який не повинен перевищувати значень, зазначених у табл. 40. В іншому випадку слід виправити відповідний ділянку диска за допомогою вильчатого важеля.
Р і с. 251. Перевірка биття і правка ве ¬ домого диска
Основні дані для перевірки механізму зчеплення
Параметр ЗАЗ-968 ЗАЗ-1102 ВАЗ «Жигулі» ВАЗ-2108, -2109 АЗЛК-2140, ІЖ-412 «Москвич-2141» ГАЗ-24 УАЗ-3151 Товщина фрикційних накладок відомого диска, мм - 3,5 ± 0,1 3,3 ± 0,12 - 3,3 3,3 3,5 3,5 Допустиме биття Ведо- мого диска, мм .0,6 0,3 0,5 0,5 0,6 0.5 1,0 0,7 Дисбаланс дисків, Н • см, не більше: веденого 0,16 0,15 0,1 0,22 0,22 0,1 0,18 натискного з кожухом в зборі * 0,2 0,2 0,2 0,1 0,1 0,25 0,36 Відстань від робочої поверхні фрикційної накладки до головок закле- пок, мм: номінальне 1,0 1,0 1,0 - 1,0 1,5 1,0 1,0 допустиме 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,2 0,3 Відстань від поверхні маховика до робочих поверх- ностей решт важелів (П'яти), мм 52 ± 0,37 29 ... 31 40 ... 43 - 40 ... 43 58 ... 58,5 З0 ... 35,5 51,5 ± 0,25 51,5 ± 0,75
Статичний дисбаланс веденого диска зчеплення, який перевіряють спеціальної шліцьовій оправкою, встановленої на ножі або точні циліндричні опори, не повинен перевищувати значень, вказаних. При установці кожуха зчеплення з натискним диском в зборі на маховик двигуна необхідно попередньо змастити шліци на ступиці тонким шаром мастила ЛСЦ-15, покласти ведений диск в зборі на натискний диск так, щоб виступає частина відомого диска була до нажимному диску, зцентрувати ведений диск спеціальної оправкой щодо колінчастого валу і встановити кожух зчеплення на маховик (орієнтуючись на штифти на маховику за їх наявності)
Розбирання підшипника виключення зчеплення в зборі з кожухом: 1 - викрутка, 2 - підшипник, 3 - кожух підшипника, 4 - хвиляста пружина, 5-фланець; В, С, Е - сма ¬ звані поверхні, D-виступи кожуха
Загорнути торців ¬ вим ключем. 2 болти креп ¬ лення кожуха зчеплення на один оборот, а потім дотя ¬ нути їх необхідним момен ¬ том сили, загортаючи наодин оборот послідовник ¬ но кожен болт. Після за ¬ тяжкі всіх болтів вийняти оправлення 3 з маточини відомого диска. На автомобілі "Москвич -2141" при виході з стоячи підшипника 2 вимикання сцеп ¬ лення і втрати пружності хвилястою пружини 4 необхідно разо ¬ брати підшипник, для чого за допомогою викрутки 1 обережно відігнути чотири виступи D кожуха 3 підшипника на кут 90 °. Зняти фланець 5, підшипник 2 і хвилясту пружину 4, перевірити, чи не ослабла чи хвиляста пружина (зусилля пружини має становити 100 М при стискуванні до висоти 1,5 мм). Перевірити, чи немає слідів витікання мастила. Всі дефектні деталі необхідно замінити. Вал вимикання зчеплення автомобіля «Москвич-2141» необ ¬ хідно зняти з використанням знімача. Ремонт приводу вимикання зчеплення як тросового, так і гідравлічного зводиться до контролю технічного стану дета ¬ лей, заміні що вийшли з ладу, проведенні регулювальних робіт і прокачуванні гідравлічного приводу.
Зняття зовнішнього важеля валу вимикання зчеплення. 1-вал виключення зчеплення, 2-зовнішній важіль валу, 3-знімач. Регулювання зчеплення Регулювання вільного ходу педалі зчеплення. Показником справності приводу і механізму сцеп ¬ лення є певний вільний хід педалі зчеплення і важеля вилки натискного підшипника. Вільний хід педалі зчеплення в міліметрах, заміряний по центру її майданчика за допомогою лі ¬ Нейкі (мал. 37), повинен відповідати для кожної марки автомобіля даним, наведеним нижче: 34-46 26-38 35-45 4,5-5,5 * 32-40 12-28 20-30 25-35 3,5-4,0 * ЗАЗ-966 «Запорожець» ЗАЗ-968 М «Запорожець» «Москвич-408», -412 «Москвич-2140», -2138 ГАЗ-21 «Волга» ГАЗ-24 «Волга», ГАЗ-24-10 «Волга» .... ВАЗ-2101 «Жигулі», -2103, -2106, -2121 «Нива» ВАЗ-2105 «Жигулі», -2107 ВАЗ-2108 «Жигулі» * Вільний хід важеля вилки виключення зчеплення. Якщо вільний хід педалі зчеплення виявиться менше або більше зазначених значень, то потрібно її регулювання. Для цього у автомобіля ЗАЗ-968 «Запорожець» необхідно зняти оттяжную пружину і повертати важіль до тих пір, поки подпятник не впреться в п'яту віджимних важелів. При цьому хід важеля на кінці (близько штока робо ¬ чого циліндра) повинен бути не менше 5-6 мм, що со ¬ ответствует зазору між п'ятою та подпятником 3 - 4 мм. Якщо зазначений зазор менше, то, притримуючи ключем шток, слід відпустити контргайку і, повертаючи регулювальну гайку, встановити вільний хід штока робочого циліндра / в межах вели ¬ лах 5-6 мм, а потім затягнути регулювальну гай ¬ ку і надіти оттяжную пружину.
Перевірка вільного ходу педалі зчеплення автомобілів за допомогою лінійки.
У автомобілів ВАЗ вільний хід педалі сцеп ¬ лення можна перевірити таким про ¬ стим способом, встановивши автомобіль на естакаду або оглядову яму. Для перевірки вільного ходу педалі зчеплення необхідно встановити великий палець лівої руки на штовхач 2 робо ¬ чого циліндра 6, а вказівним відтягнути виделку 3 до великого пальця, подолавши повністю зусилля пру ¬ жіни 1. Якщо при цьому вільний хід вилки на тол ¬ Катело буде 4-6 мм, отже регулювання требу ¬ ється. При необхідності вільний хід педалі сцеп ¬ лення регулюється гайкою 4 штовхача. Відвернувши контргай ¬ ку 5 за допомогою гайки 4, збільште або зменшіть вільний хід штовхача так, щоб мінімальне відхилення виделки 3 ви ¬ чення зчеплення, утри ¬ ЖИВА пружиною /, було одно 4 мм, а максі ¬ льний б мм, і загорніть контргайку 5 . Регулювання вільно ¬ го ходу важеля вилки вк ¬ чення зчеплення на ав ¬ томобілів ВАЗ-2108 «спут ¬ ник» забезпечується вимі ¬ нением положення нижньої гілки троса 4 относитель ¬ но кронштейна 2. Для регулювання ходу важеля вилки необхідно послабити гайки 3 і уста ¬ новить щуп 6 діаметром 1,5 мм в віконце повідця / троса так, щоб він распо ¬ лягав між кромкою Б повідця і гніздом риком ¬ га 5 виделки вимикання зчеплення. Потім слід затягнути гайки 3 до усунення зазорів в приводі вимикання зчеплення. Потім необхідно вийняти щуп і перевірити вільний хід важеля виделки виклю ¬ чення зчеплення. Він повинен бути 3,5-4,0 мм. У автомобілів «Москвич-408» і «Москвич-412» при регулюванню вільного ходу педалі зчеплення (мал. 41) спочатку перевіряють вільне хитання виделки 6 вимикання зчеплення при знятої оттяжной пру ¬ жіне 2 з переміщення з'єднувального пальця 5 в прорізу виделки 4. При нормальному зазорі між підшипником виключення і п'ятою зчеплення, рав ¬ ном 3,3 мм, палець 5 з виделкою 6 при погойдуванні її рукою в горизонтальній площині повинен перес ¬ гаться в прорізу виделки 4 в межах 5-6 мм. Якщо переміщення з'єднувального пальця менше 5 мм, то що штовхає шток / робочого циліндра треба докором ¬ тити, а якщо більше 6 мм, то подовжити. Довжину штока / регулюють, ввертивая чи викручуючи його різьбо ¬ вої кінець у вилку 4 з попереднім ослабленням контргайки 3, яка після регулювання повинна бути надійно затягнута, а оттяжная пружина 2 по ¬ ставлена на місце. Одночасно з регулюванням вільного ходу педалі обов'язково перевіряють хід штока / робочого циліндра під час повного нажа ¬ ку на педаль. Хід штока повинен бути не менше 19 мм. Менший хід не створює повного вимикання зчеплення автомобіля і, крім того, вказує на присутність повітря в системі гідравлічного при ¬ вода зчеплення.
Перевірка (а) і регулювання (б) вільного ходу педалі зчеплення автомобіля ВАЗ. Перевірка і регулювання вільного ходу важеля вилки виключення зчеплення автомобіля ВАЗ-2108.
12 З4 56
Регулювання свобод ¬ ного ходу педалі зчеплення автомобілів «Москвич-408» і -412.
У автомобіля ГАЗ-24 «Волга» регулювання при ¬ вода виключення зчеплення (мал. 42) полягає в установці вільного ходу зовнішнього кінця виделки 4 вимикання зчеплення, рівного 3-4 мм. При такому вільному ході встановлюється зазор 2,5 мм між підшипником 2 муфти 3 вимикання зчеплення і кінцями важелів / вимикання зчеплення. Уменьше ¬ ня в процесі експлуатації вільного ходу зовніш ¬ ного кінця виделки до 1,5 мм свідчить про Недопіл ¬ стім зменшенні зазору між кінцями важелів і підшипником і про необхідність його регулювання. Регулювання полягає у зміні довжини толку ¬ теля 6 робочого циліндра 8 зчеплення при знятої оттяжной пружині 5 виделки і відпущеної контргай-128 ке 7. Після регулювання треба встановити на місце від ¬ витяжною пружину і щільно затягнути контргайку. Стать ¬ ний хід зовнішнього кінця вилки повинен бути не ме ¬ неї 17 мм. Якщо він (при повному ході педалі зчеплення ¬ ня не менше 176 мм) менше 17 мм, то це вказує на наявність повітря в системі приводу зчеплення.
Регулювання вільного ходу педалі вимкнення сцеп ¬ лення автомобіля ГАЗ-24 «Волга» а-механічна частина приводу; б-гідравлічна частина приводу
Видалення повітря з гідроприводу зчеплення. Видаляти повітря з системи гідроприводу зчеплення рекомендується в такій послідовності: 129 заповнити поживний бачок 9 жид ¬ кісткою до нормального рівня (10-15 мм нижче верхньої крайки); очистити від пилу і бруду клапан випуску повітря робочого циліндра 8, зняти захисний ковпачок / / з голівки 10 клапани і надіти на голівку гумовий шланг з комплекту приладдя до автомобіля; завантажити вільний кінець шланга в гальмівну рідину, налиту в скляну посудину місткістю не менше 0,5 л, заповнений наполовину, і різко на ¬ жиму на педаль зчеплення 3-4 рази з інтервалом 1-2 с і, утримуючи педаль в натиснутому положенні, відвернути на 1/2-3/4 обороту клапан випуску воз ¬ духу. Під дією тиску, створеного сисеме, частина рідини і міститься в ній повітря у вигляді бульбашок вийде через шланг у посудину з рідиною; плавно відпускаючи і різко натискаючи на педаль зчеп ¬ лення, прокачувати систему до виходу з шланга бульбашок повітря. Під час про ¬ хитавиці слід додавати гальмівна рідина в пита ¬ вальний бачок, не допускаючи зниження рівня ньому більш ніж на 2/3 від нормального рівня; утримуючи педаль в натиснутому положенні, завер ¬ нути до відмови клапан випуску повітря, зняти з його голівки 10 шланг, надіти на голівку клапана захистів ¬ ний ковпачок / /, а також додати в бачок рідину до нормального рівня. Рідина, випущену із системи гідравлічні ¬ кого приводу зчеплення під час прокачування, що не зачи ¬ вайте в живильний бачок без ретельного фильтро ¬ вання і тривалого відстою, так як в ній міститься повітря і бруд. Слід пам'ятати, що звертатися з гальмівною рідиною потрібно обережно, так як вона отруйна. Після виконання робіт з гальмівною рідиною необхідно ретельно вимити руки з милом. При правильно прокачаної системі гидравлі ¬ тичного приводу зчеплення забезпечується безудар ¬ ве включення першої передачі і заднього ходу. Якщо при натиснутій до упору педалі зчеплення мається ударне включення передач, слід перевірити і убе ¬ диться в справності зчеплення способом, описаний ¬ вим вище.
|