Крах Форда-менеджера Неймовірний успіх Форда-підприємця закінчився в 1927 році крахом Форда-менеджера. До цього часу Форд уже не міг змінитися. Він настільки увірував у свій успіх і свою правоту, що не помітив зміни часу, коли процес організації успішного виробництва перейшов у стадію управління. Мистецтво управління Форд зневажав. У кабінеті він проводив часу менше, ніж у цеху. Фінансові папірці дратували його. Він ненавидів банкірів і визнавав тільки готівку. Фінансистів він називав спекулянтами, злодіями, шкідниками і навіть грабіжниками, акціонерів - дармоїдами. "Скільки людей упевнено, що найважливіше пристрій фабрики, збут, фінансові засоби, діловий керівництво, - дивувався Форд. - Найважливіше самий продукт, і всяке форсування продукції до того, як продукт удосконалений, означає витрату сил". Масове виробництво Форд запустив, коли домігся універсального, тобто ідеального, з його точки зору, продукту. Далі налагоджений виробничий цикл створює автомобіль, менеджери враховують лише загальне виробництво, сам Форд стежить, щоб відділи працювали узгоджено, і прибуток тече сама собою. У своїй компанії Форд одноосібно приймав усі важливі рішення. Ринкова стратегія полягала у використанні "цін проникнення". Щорічне збільшення обсягу виробництва, постійне зменшення витрат, регулярне зниження цін на автомобіль створювали стабільний попит і зростання прибутку. Прибуток поверталася у виробництво. Акціонерам Форд не платив нічого. Ставши успішним підприємцем-індивідуалістом, Форд вважав комерційний успіх кращим підтвердженням своєї теорії. Він не втомлювався повторювати: "Тільки робота в стані творити цінності". Висновок.
Генрі Форд - один з тих, хто сформував обличчя нашої цивілізації. "Форди" відкрили для людства еру, девізом якої могли б з'явитися безсмертні слова відомого підприємця епохи побудови соціалізму пана О.Бендера - "Автомобіль - не розкіш, а засіб пересування!" Проте, мабуть, зовсім не масовий автомобіль є головним дос-тіженія Форда. Нова технологія збірки складних пристроїв, потокова складальна лінія - ось що претендує на перше місце серед його досягнень. Його новаторські методи в технології створили щось більше, ніж засіб пересування, - саме сучасне виробництво. Концепція складальної лінії як би підвела підсумок одного етапу економічного розвитку і стала вихідною щаблем для іншого. Складальна лінія об'єднала прагнення спеціалізації і заміну ручної праці машинами. Результатом став виробничий процес, що складається з послідовних щодо простих робочих завдань, організованих в безперервний потік на довгій рухомої лінії. Але і це ще не все! Форд сказав нове слово в організації промисловості. Він перший відмовився від концентрації всього виробництва в одному місці і створив розподілену по світу мережу спеціалізованих підприємств. А відмова від громіздкої адміністративної піраміди в управлінні великим підприємством? Так механік, майже самоучка, дилетант підійшов до такого серйозного справі як бізнес і виграв! Форд створив не просто Справа, він створив Філософію сучасного бізнесу!
|