Сезонна заміна шин
Найбільш неврегульованим питанням є облік операцій, пов'язаних із заміною літніх шин на зимові і навпаки (варіант 3). У даному випадку не відбувається заміни зношених шин і відповідно визнати таку заміну ремонтом вже неправомірно. Яким же чином слід кваліфікувати цю операцію? У такій ситуації самостійний інвентарний об'єкт не набувається, оскільки спочатку автомобіль в сукупності з шинами був врахований як єдиний інвентарний об'єкт. На думку автора, дану операцію можна врахувати або як часткову ліквідацію (наприклад, демонтаж літніх шин) і потім дообладнання (монтаж зимових шин), або як утримання об'єкта основних засобів. Розглянемо варіант з частковою ліквідацією та дообладнанням. У першу чергу слід відзначити, що в нормативних документах з бухгалтерського обліку немає чіткого визначення понять часткової ліквідації та дообладнання. Разом з тим НК РФ до робіт з дообладнання об'єкта основних засобів відносить роботи, викликані зміною технологічного або службового призначення устаткування, будівлі, споруди чи іншого об'єкта амортизованих основних засобів, підвищеними навантаженнями і (або) іншими новими якостями (п. 2 ст. 257 НК РФ). На думку автора, дане визначення робіт з дообладнання цілком можна застосовувати і для цілей бухгалтерського обліку. У розглянутій ситуації установка сезонних шин не призводить до зміни технологічного або службового призначення автомобіля, він як і раніше буде виконувати ті ж функції, що і до установки сезонних шин. Що стосується можливості кваліфікації демонтажу (зняття) сезонних шин як часткової ліквідації, можна сказати наступне. Відповідно до п. 29 ПБО 6/01 часткова ліквідація об'єкта основних засобів визнається його вибуттям. Відповідно часткову ліквідацію об'єкта основних засобів можна розглядати як часткове вибуття основного засобу, а вибуття в рамках ПБО 6/01 не передбачає заміни. При вибутті об'єкт основних засобів списується з обліку, і його заміна на аналогічний об'єкт розглядається як придбання нового. На думку автора, часткова ліквідація може здійснюватися тільки якщо демонтується частина об'єкта без подальшої заміни та зміни функціональної приналежності об'єкту. В іншому випадку мова повинна йти про реконструкцію чи модернізацію. Таким чином, заміна сезонних шин не відноситься до часткової ліквідації та дообладнання основного засобу, вона є операцією з утримання об'єкта основних засобів. Так, відповідно до п. 66 Методичних вказівок з бухгалтерського обліку основних засобів утримання об'єкта основних засобів здійснюється з метою підтримання експлуатаційних властивостей зазначеного об'єкта за допомогою його технічного огляду і підтримки в робочому стані.
Відповідно до п. 7 Правил зимовий малюнок протектора шин спеціально розроблений для експлуатації шин на зледенілих і засніжених дорогах. При цьому використання літніх шин в зимових умовах абсолютно неприпустимо. У свою чергу зимові шини, встановлені на колесах машини в літній час, також можуть призвести до аварійної ситуації, оскільки в порівнянні з літніми знижують курсову стійкість і керованість, комфортабельність і гальмівні якості автомобіля. Заміна зимових шин на літні і навпаки є необхідною умовою для підтримки експлуатаційних властивостей автомобіля. Тому її потрібно розглядати як операцію, пов'язані з утриманням автомобіля. Відповідно до п. 73 Методичних вказівок з бухгалтерського обліку основних засобів витрати на утримання об'єкта основних засобів (технічний огляд, підтримання в робочому стані) включаються у витрати на обслуговування виробничого процесу та відображаються за дебетом рахунків обліку витрат на виробництво (витрат на продаж) у кореспонденції з кредитом рахунків обліку зроблених витрат. Таким чином, заміну сезонних шин (незношених) слід розглядати як операцію, пов'язану з утриманням автомобілів, а придбані автомобільні сезонні шини враховувати як МПЗ на рахунку 10 "Матеріали" незалежно від терміну їх служби.
|