Територіальне розміщення.
Рівень розвитку транспортної системи економічних районів неоднаковий. Забезпеченість шляхами повідомлення, як за довжиною, так і за щільністю (кілометрів шляху на 1000 кв. Км.) Відрізняється в десять і більше разів. Найбільш розвиненою транспортною системою виділяються Центрально-Чорноземний, Центральний, Північно-західний, Північно - Кавказький, Волго-Вятський райони; найменш розвиненою - Далекосхідний, Східно-Сибірський, Західно-Сибірський, Північний економічні райони. Вважаю за потрібне зауважити, що транспортно розвиненими регіонами є ті регіони, в яких знаходяться розвинена мережа машинобудівних підприємств, тобто де виробляють, випускають транспорт. Відрізняються райони і за структурою вантажообігу. У районах, де у міжрайонному масштабі розробляються такі корисні копалини, як залізна руда, вугілля, основні перевезення здійснюються по залізницях; там, де видобувають нафту, газ, велика частка трубопровідного транспорту; в районах, де розробляються лісові ресурси, значна питома вага внутрішнього водного транспорту; в районах, що спеціалізуються на обробних галузях, головна роль належить залізничному транспорту. Так, наприклад, в Західно-Сибірському районі переважає залізничний транспорт і висока питома вага трубопровідного транспорту, в Центральному районі переважна частина перевезень здійснюється залізницею. Райони добувної промисловості мають активний транспортний баланс, тобто вивезення перевищує ввезення, оскільки маса сировини палива більше маси готової продукції, а райони обробної промисловості відповідно-пасивний, тобто ввезення перевищує вивіз. У галузях економіки найбільше перевезень автотранспортом посідає промисловість, потім на сільське господарство і будівництво. У структурі перевезень виділяються будівельні і хлібні вантажі, чорні метали, кам'яне вугілля, ліс, товари народного споживання, сільськогосподарські вантажі. Масовими перевезеннями промислових і будівельних вантажів відрізняються Санкт-Петербург, лісопромислові райони європейського Півночі, нафтопромислові райони Поволжя, район Курської магнітної аномалії. Велика кількість сільськогосподарських вантажів перевозиться в Поволжі, Центрально - Чорноземному районі, на Північному Кавказі та Південному Уралі. Близько ¾ вантажних автоперевезень здійснюється в межах європейської частини країни. Висока щільність перевезень характерна для Центрального і Уральського економічних районів. У східних районах автомобільні вантажні перевезення розвинені в Кузбасі, нафтопромислових зонах Західного Сибіру, землеробських районах Сибіру і Далекого Сходу. Основні вантажі - ліс, будівельні матеріали, зерно, розкривні породи на відкритих розрізах. Автотранспорт загального користування виконує великий обсяг пасажирських перевезень. У межах європейської частини Росії наймасовіші перевезення пасажирів автобусним транспортом характерні для передмість Москви і Санкт-Петербурга. У міжміських автобусних перевезеннях виділяються Центральний, Північно-Кавказький райони. У східних регіонах висока інтенсивність автомобільних перевезень пасажирів властива південним землеробським областям Західної Сибіру.
|