Запасні частини - МПЗ
При подальшому придбанні шин окремо від автомобіля (тобто після постановки автомобіля на облік в якості об'єкта основних засобів) виникає питання, до якого виду активів віднести такі шини: до основних засобів або ж до матеріально-виробничих запасів (МПЗ). При формальному прочитанні ПБО 6/01 та ПБО 5/01 можна говорити про те, що одним з критеріїв поділу засобів праці на основні засоби та МПЗ є термін служби (менше 12 місяців - МПЗ, більше 12 місяців - основні засоби). Тому активи, які не є предметом праці і терміном служби більше 12 місяців, є основними засобами. Разом з тим такі активи, наприклад, як запасні частини, можуть мати термін служби, значно перевищує 12 місяців, і виходячи з положень ПБО 6/01 та ПБО 5/01 їх слід визнавати об'єктами основних засобів. При цьому в більшості випадків запасні частини використовуються при ремонті об'єктів основних засобів та їх основне призначення - замінити відповідну деталь. Відповідно до п. 27 ПБО 6/01 витрати на відновлення об'єкта основних засобів відображаються в бухгалтерському обліку звітного періоду, до якого вони належать. Таким чином, якщо запасні частини при ремонті замінюють деталь існуючого інвентарного об'єкта основних засобів, то в силу п. 27 ПБО 6/01 вони не можуть бути кваліфіковані як новий інвентарний об'єкт основних засобів, оскільки підлягають списанню на витрати в тому звітному періоді, коли був проведено ремонт. Отже, запасні частини, які призначені для ремонту об'єктів основних засобів, які в свою чергу враховані як інвентарний об'єкт з усіма пристосуваннями і приладдям або як окремий комплекс конструктивно зчленованих предметів (тобто коли в об'єкт, що ремонтується вже спочатку була включена деталь, яка підлягає заміні в процесі ремонту), слід кваліфікувати як МПЗ незалежно від терміну їх корисного використання. Розглянемо ситуацію, при якій автомобілі були прийняті до обліку як єдиний інвентарний об'єкт з урахуванням всіх приладдя, у тому числі і з автомобільними шинами. При цьому можливі наступні варіанти такої заміни: 1) заміна зношених "всесезонних" шин (тобто сезонні шини не використовуються); 2) заміна зношених сезонних шин (тобто коли, наприклад, влітку відбувається заміна зношених літніх шин на нові літні (аналогічно взимку); 3) заміна літніх шин на зимові і навпаки. Слід зазначити, що заміну зношених шин на нові (варіант 1 і 2) можна розглядати як ремонт основного засобу (заміна зношеної деталі на нову), а заміну літніх шин на зимові і навпаки вже кваліфікувати як ремонт було б неправомірно, оскільки не відбувається заміни зношених деталей. Таким чином, однозначно можна сказати, що у разі заміни шин за варіантами 1 і 2 автомобільні шини є запасними частинами, які були використані при ремонті та відповідно до п. 27 ПБО 6/01 можуть бути визнані витратами, пов'язаними з ремонтом основних засобів та відповідно відображатися в бухгалтерському обліку звітного періоду, до якого відносяться. Іншими словами, такі автомобільні шини не можуть бути прийняті до обліку як самостійний інвентарний об'єкт, тобто вони підлягають включенню до складу МПЗ (у тому числі і якщо термін їх служби більше 12 місяців). Автомобільні шини, які встановлюються на автомобіль замість зношених (варіанти 1 і 2), підлягають списанню з рахунку 10 "Матеріали" на відповідні рахунки витрат в момент їх установки на автомобіль (п. 27 ПБО 6/01).
|