Тимчасова експлуатація шин
Яким чином слід відображати операції з оприбуткування сезонних шин, які були зняті з автомобіля з причини настання нового сезону і не досягли норми експлуатаційного пробігу? Операцію, коли МПЗ (шини) вводяться в експлуатацію і використовуються (експлуатуються) у виробництві з певними перервами, можна охарактеризувати як тимчасова експлуатація. Слід зазначити, що ПБО 5/01 та Методичними вказівками з бухгалтерського обліку матеріально-виробничих запасів не передбачено порядок відображення таких операцій. Формально до них слід застосовувати загальний порядок, тобто вартість МПЗ, переданих в тимчасову експлуатацію, підлягає списанню на рахунки витрат з рахунку 10 "Матеріали" одноразово в момент відпустки у виробництво (введення в експлуатацію) і надалі внеексплуатаціонний період не коригується. В Інструкції до Плану рахунків зазначено наступне: "На субрахунку 10-5" Запасні частини "враховується наявність і рух придбаних або виготовлених для потреб основної діяльності запасних частин, призначених для виробництва ремонтів, заміни зношених частин машин, обладнання, транспортних засобів і т.п ., а також автомобільних шин у запасі та обороті ... ". Виникає питання: яким чином його слід організувати, щоб не порушити вимоги нормативних документів з бухгалтерського обліку, що регулюють порядок обліку МПЗ. Найчастіше факт зняття з автомобіля сезонних шин розглядають таким чином: або як відходи, що утворюються в підрозділах організації та вартість яких відповідно до п. 111 Методичних вказівок з бухгалтерського обліку матеріально-виробничих запасів відноситься у зменшення вартості матеріалів, відпущених у виробництво. На думку автора, кваліфікувати зняті з автомобіля шини (що не досягли нормативу експлуатаційного пробігу) для заміни їх на відповідні сезонні як відходи виробництва підстав немає. Так, відповідно до Федерального закону від 24.06.1998 N 89-ФЗ "Про відходи виробництва та споживання" під відходами виробництва і споживання розуміються залишки сировини, матеріалів, напівфабрикатів, інших виробів чи продуктів, які утворилися в процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), втратили свої споживчі властивості. У розглянутому випадку зняті з автомобіля сезонні шини, які в подальшому будуть встановлені на автомобіль (при настанні відповідного сезону), не є залишками, які утворилися в процесі виробництва, а також неправомірно було б говорити про те, що вони втратили свої споживчі властивості (поки шини не досягнуть нормативного пробігу, відповідно до Правил вони не підлягають зняттю з експлуатації). Крім того, у відповідності з федеральним класифікаційним каталогом відходів, затвердженим Наказом МПР Росії від 02.12.2002 N 786, до відходів відносяться тільки відпрацьовані шини; або як повернення підрозділами організації на склад невикористаних матеріалів, вартість яких у разі їх списання у виробництво відповідно до п. 112 Методичних вказівок з бухгалтерського обліку матеріально-виробничих запасів підлягає віднесенню на зменшення відповідних витрат. На думку автора, шини, які були встановлені на автомобіль і знімаються з нього з причини настання чергового сезону, не можуть бути кваліфіковані як невикористані, оскільки вони експлуатувалися. Багато організацій списують автомобільні шини з рахунку 10 "Матеріали" на рахунки обліку витрат по мірі того, як шини досягнуть нормативного експлуатаційного пробігу (це стосується також шин, установлюваних замість зношених). У цілому даний метод має право на існування, оскільки він все-таки забезпечує порядок обліку автомобільних шин, передбачений Планом рахунків. Крім того, відповідно до п. 8 ПБО 1/98 "Облікова політика організації" якщо з конкретного питання в нормативних документах не встановлено способи ведення бухгалтерського обліку, то при формуванні облікової політики здійснюється розробка організацією відповідного способу виходячи з цього та інших положень з бухгалтерського обліку ". Враховуючи специфіку операцій по заміні сезонних шин, яка відрізняється від передбаченого нормативними документами з бухгалтерського обліку МПЗ поняття "відпуск матеріалів у виробництво", оскільки передбачає тимчасову експлуатацію матеріалів, організація відповідно до п. 8 ПБО 1/98 має право самостійно розробити порядок обліку автомобільних шин .
|