Зчеплення є фрикционную муфту, в якій передача крутного моменту відбувається за рахунок сили тертя. Воно дозволяє короткочасно відключіть обертання колінчастого вала двигуна від обертання первинного валу коробки передач і знову плавно з'єднувати їх. На сучасних моделях легкових автомобілів встановлюється сухе однодискове зчеплення з однієї центральної диафрагменной пружиною 10 у вигляді усіченого конуса Пружина
Диафрагменное зчеплення: /-Шпилька, 2 - кожух зчеплення, 3 - ланка, 4 - опорне кільце, 5 - п'ята, 6 - вижимний підшипник, 7-обойма підшипника, 8 - сальник, 9 - стягнутий палець, 10 - діафрагмова пружина, '11 - натискний диск, 12 - ведений диск, 13 - картер, 14. - маховик, 15 - щиток, 116 - провідний вал коробки передач, / 7-демпферна пружина диска відштампованих з листової пружинної сталі товщиною 0,9 мм. Радіально розташовані 18 пелюсток пружини як створюю пружні елементи, а й одночасно є вижимним важелями. Конструктивно зчеплення з диафрагменной пружиною виконано у вигляді двох нерозбірні вузлів. Один складається з натискного диска 11 в зборі з диафрагменной пружиною і кожухом 2, більше з відомого диска 12 з гасителем крутильних коливань. Зчеплення укладено в картер 13, що кріпиться до блоку двигуна. Для виключення зчеплення, служить ковзна муфта з підшипником зусилля яку передається від педалі управління через гідравлічний або тросовий привід. Крутний момент від двигуна! через маховик і натискний! диск 11 передається відомому диску 12, а від нього через демпферні пружини 17, маточину відомого диска і шлицевое з'єднання - провідному валу коробки передач 16. При натисканні на педаль муфта вимикання, переміщуючись разом з підшипником в бік маховика, тисне через завзятий фланець, до якого приклеєно фрикційне кільце, на пелюстки диафрагменной пружини. При цьому зовнішня край пружини, переміщаючись в зворотному напрямку, відходить від кільцевого виступу на нажимном диску і через фіксатори відводить його від відомого диска, звільняючи останній від крутного моменту двигуна.
1 - натискний диск, 2 - картер зчеплення, 3 - маховик, 4 - важіль включення зчеплення, 5 - ведений диск, 6, 7-пружини, 8 - вижимний, 9 - муфта вимикання зчеплення, 10 - ведучий вал коробки передач, 11 - оттяжная пружина, 12 - вилка вимикання зчеплення, 13 - опорна виделка, 14 - кожух зчеплення На автомобілях ГАЗ-24, ВАЗ і ЗАЗ-968 встановлено сухе однодискове зчеплення з периферійними нажімнимі пружинами. До маховику "прикрутять кожух пружин 6 і 7. Коли зчеплення включено, нажимной диск під дією пружин притискає до торцевій поверхні маховика, ведений диск 5, котра сидить на шліцах провідного вала 10 коробки передач. Виключають зчеплення відводячи муфту 9, діючу на натискний диск за допомогою важеля 4. До відомому диску приклепані фрикційні накладки з матеріалу з великим коефіцієнтом тертя. Демпферні пружини служать для швидкого гасіння крутильних коливань, переданих зчепленню від колінчастого вала двигуна. Легкові автомобілі мають гідравлічний або механічний тросовий привід виключення зчеплення. Головний циліндр 2 гідравлічного приводу вимикання зчеплення автомобіля ГАЗ-3102 з'єднаний трубопроводом з робочим циліндром 10. Плунжер робочого циліндра через штовхач 9 діє на вилку вимикання зчеплення, взаємопов'язану з нажімним підшипником. У механічного тросового приводу вимикання зчеплення при натисканні на педаль 10 трос впливає на важіль 2, пов'язаний у вигляді осі з важелем 11, який переміщує вижимний підшипник 1.
Гідравлічний привід виключення зчеплення: / - Трубопровід, 2 - головний циліндр, 3 - пружина педалі, 4 - пружина муфти [підшипника, 5 - кульова опора вилки, 6 - вилка вимикання зчеплення, 7 - оттяжная [пружина, 8 - педаль, 9 - штовхач робочого циліндра, 10 - робочий циліндр
Тросовий привід вимикання зчеплення: 1-вижимний підшипник, 2,9-важелі, 3-грязезащитний чохол, 4 - регулювальна втулка, 5-контрогайкой, 6-оболонка троса, 7-перегородка кузова, 8 - трос, 10-педаль ,11-важіль вижимного підшипника.
|